Istoria din spatele etichetei: MADE IN ROMANIA

loading...

Maria Udrea a cusut o bucată de îmbrăcăminte la o mașină. Această slujbă, ea a deținut-o de 42 de ani. “Am lucrat doar pentru exporturi. O unitate a lucrat pentru Uniunea Sovietică, una pentru Italia și una pentru Marea Britanie“, își amintește ea.

Suntem la Faberrom, una dintre cele mai mari afaceri de îmbrăcăminte din România, situate într-o fabrică industrială convertită din București, cunoscută anterior ca APACA. Au lucrat aici douăzeci de mii de muncitori. 1380 de persoane în secțiunea ei singură (îmbrăcăminte și tricotaje).

Faberrom

După căderea comunismului, APACA a fost privatizată ca majoritatea companiilor de stat și renăscută ca Faberrom în 1991. Astăzi, în departamentul textil lucrează mai puțin de 200 de persoane, confecționând bucăți de articole de îmbrăcăminte pentru brandurile de lux din vest.

România pe piața de îmbrăcăminte la nivel mondial

La 59 de ani, Maria Udrea este acum șeful secției de confectii de la Faberrom. “Este nevoie de aproximativ 8 ore pentru ca un costum care cuprinde o haină și pantaloni să fie completat“, descrie ea, “și treizeci de oameni vor lucra la ea“, adaugă ea. Eficiența, abilitățile învățate de-a lungul timpului și costurile relativ ieftine fac România deosebit de atractivă.

Astăzi, nu putem spune că suntem foarte ieftini în comparație cu piața de îmbrăcăminte la nivel mondial. Cu toate acestea, oferim o meserie de înaltă calitate și o apropiere de principalele piețe europene, ceea ce înseamnă că suntem în măsură să livrăm o comandă într-o săptămână. Acest lucru nu ar fi posibil pentru o haină produsă în Asia“, explică Daniela Schoppmeyer, director general al Faberrom.

Din 2007, când România a aderat la Uniunea Europeană, am văzut cum clientela noastră sa schimbat și acum atragem branduri de lux de top“, spune ea. “Producția noastră a trecut de la cantități mari la cantități medii sau mici, dar de o calitate superioară“, adaugă ea. De fapt, producția a scăzut de la 7000 de produse pe zi la doar 350.

Fashion Revolution Romania

Alina Rachieru, coordonatoarea Fashion Revolution Romania, o mișcare globală care solicită o industrie de modă corectă, sigură, curată și transparentă, reflectă această schimbare: “Pentru clienții europeni, producția în România înseamnă vamă rapidă, gratuit sau fără import. Cu toate acestea, în ultimul an și jumătate, mulți producători au trebuit să își mărească prețurile datorită creșterii repetate a salariului minim și a creșterii prețurilor la energie, combustibil și apă“.

Acest lucru ne face mai puțin competitivi pe piața textilă din întreaga lume și atenția brandurilor majore începe să se mute în alte țări din Europa de Est unde costurile de producție sunt mai scăzute, cum ar fi Bulgaria, Moldova, Ucraina și Georgia“, adaugă ea.

Potrivit datelor FEPAIUS, industria textilă și îmbrăcăminte din România a reprezentat 10,8% din exporturi în 2016. Au fost peste 7428 de firme care lucrează în domeniul modei: 4116 în îmbrăcăminte, 1312 în textile și aproximativ 2.000 în piele. În plus, 4,51% din totalul forței de muncă din România este legată într-un fel sau altul de industria modei.

Pentru Elena Stoica, presedintele Asociatiei Cofectiilor din Romania, ‘80% din produsele‘ facute in Romania “sunt de fapt produse pentru export“. Hainele de la branduri precum Louis Vuitton, Chanel, Dolce & Gabbana, Burberry, Armani , Hugo Boss, precum și Zara, Stradivarius, Bershka, Mango, NEXT, Dorothy Perkins, M & Co, Wallis, River Island, Massimo Dutti poartă eticheta ‘MADE IN ROMANIA’.

Condițiile de muncă în industria modei

În România, salariul minim în industria textilă este de 250 de euro net pe lună. Rachieru consideră că condițiile de lucru ar putea fi îmbunătățite în unele fabrici. Potrivit standardelor Fashion Revolution, există câteva locuri în care angajații lucrează mai mult de 8 ore pe zi, fără a se rupe pentru prânz sau odihnă, unde salariul este redus și întârziat, uneori, timp de până la 3 luni. Faberrom spune că nu sunt unul dintre ei: programul de lucru este între orele 7:00 și 15:30, cu pauze regulate în timpul zilei.

fabrica faberrom Lucrăm foarte mult cu tartanul și acest model este destul de obositor pentru ochi. Diferitele dungi trebuie să se potrivească, așa că necesită întreaga noastră atenție. Lucrăm, de asemenea, cu textile delicate, cum ar fi mătasea și dorim să fim pe deplin atenti“, descrie managerul de producție. Altii sunt mai puțin norocoși, dar acceptă liniștiti situația din teama de a nu iși pierde locul de muncă. Într-adevăr, Fashion Revolution nu a înregistrat nici o plângere pentru abuz, dar asta nu este “pentru că nu există“, spune Rachieru.

Viitorul “MADE IN ROMANIA”

Stoica consideră că un pas înainte pentru industrie ar fi pentru companiile românești să gestioneze procesul de producție de la A la Z. În prezent, clienții furnizează materiile prime și doar câteva părți sunt de fapt făcute în România. “Acest lucru ne-ar permite să vindem produsele finite cu prețul integral fără a trece prin auxiliare“, explică ea.
made in romania tag
“Designul este ceea ce lipsește în prezent în România”, adaugă Schoppmeyer. Ea ar dori să vadă că fabricile din România vând mai mult decât “minute de lucru“, iar brandurile să recunoască componenta umană în procesul de fabricare a hainelor.

Ea spune că, deși brandurile știu în ce țară se fac hainele lor, nu știu neapărat care sunt companiile care le fac. Și în timp ce brandurile de moda rapide se îndreaptă în prezent spre țările mai ieftine, ea crede că brandurile de lux își păstrează interesul pentru eticheta ‘MADE INROMANIA’, deoarece rezonează cu o muncă de calitate și a făcut-o de mai mulți ani.

Citeste si articolul : H & M și Moschino lansează o nouă colaborare